mandag 8. desember 2014

Babyteppe

Opprinnelig datert 03.09.14


Ferdig babyteppe! Bamsetvillingene kom ilende til og mente at dette måtte være til dem, siden det var innmari kjempelenge siden de fikk gressplenteppet sitt. Men nei, dette skal ligge og vente på en liten jente som kommer i november.

Teppet er strikket i Drops Baby Merino på p 4, og veier 250 g. Jeg ville bruke så mye som mulig av garnet uten å måtte rekke opp hvis det skulle bli for lite garn til rillekanten øverst. Så jeg målte hvor mye jeg brukte på en rad, ganget opp med antall rader på rillekanten inkludert avfelling, laget en løkke på tråden og nøstet opp garnet. Så var det bare å begynne med rillekant når jeg kom til løkken. Jeg hadde ca en halv rad mønster igjen å strikke da løkken dukket opp, men siden jeg hadde beregnet godt mål så tok jeg sjansen på å strikke ut pinnen. Og det holdt, det var ca 1 meter garn igjen da jeg hadde felt av. :o)






Planen var at teppet skulle bli ca 70 x 90 cm, men jeg visste ikke hvor mange masker jeg skulle legge opp siden jeg ikke hadde vært smart nok til å notere meg maskeantallet på det forrige teppet av samme type. Etter strikking av prøvelapp, måling og beregning så landet jeg på 141 masker på dette. Det målte 67 x 83 før vask, og endte opp på 72 x 88 etter, så jeg kunne ikke kommet stort nærmere.






Mønsteret går over 4 rader og er enkelt men effektfullt. Det er bord nr 2 fra dette Dropsteppet, bortsett fra at jeg har strikket fellingene litt annerledes for å få de rette stripene istedet for fellinger som lener seg mot venstre.







Jeg rakk akkurat ikke å bli ferdig i august, dermed fikk jeg istedet en god start på garnforbruket i september.
Det tok ikke mer enn en uke å strikke teppet, men jeg følte likevel for noe lite og raskt som neste prosjekt. Disse ble heklet på en kveld så det var kjapt nok. Garnet er det samme som til det røde teppet, Drops Baby Merino. Jeg hadde en rest igjen etter babyteppet jeg strikket i sommer.







Vekt 32 g, heklet på nål 3.







Jeg er skikkelig fornøyd med beregningen av garn her også. Jeg tenkte ikke på å dele nøstet på forhånd, men heklet en pulsvarmer fra hver ende, og her ser du hvor mye garn som var igjen da begge pulsvarmerne var like lange:






Brukt: 4375 + 250 + 32 = 4657 g
Gitt bort/kastet: 3487 g
Kjøpt: 4550 g
Fått: 2796 g


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...