mandag 8. desember 2014

Mer HUV!


Opprinnelig datert 10.06.2014


Orker du flere uvennprosjekter? Bra, for her kommer det noen til.


Et trekvartfullt nøste Per Aarskog Strømpegarn og en rest grått raggegarn, begge fra HUV-pakken, kombinert med gråspraglete Treskogarn fra resteposen min resulterte i et par aldeles lekre ankelsokker. Ikke? De holder meg varm på føttene om ikke annet.
Bare bittesmå rester igjen av alle fargene, så jeg er fornøyd. Vekt 66 g, strikket på p 3,5. 





Neste utfordring var Silja i denne fargen. Jeg synes det er grusomt stygt og tenkte først å legge det rett i posen til neste HUV-runde, men så kom jeg til å tenke på Broken seed stitch-mønsteret, hvordan det på magisk vis tryller bort de fæleste farger og gir et fint resultat nesten uansett.





Silja er litt tykkere enn andre sokkegarn jeg pleier å bruke, så jeg var usikker på om det ville holde til et par sokker. Dermed ble det pulsvarmere istedet. Hvit Lanett gjorde susen og dempet de grelle fargene.





Disse ble da ikke så verst? 36 g på p 2,5.





----

HUV-pakken inneholdt såkalt Tilbudsgarn i tre ulike kvaliteter i to farger, alle uten et eneste hint om fiberinnhold. Det sorte knirker og er helt klart syntetisk, mens de to offwhite kjennes ut som ull. Den ene kvaliteten kan være superwash, mens den andre virker ubehandlet, mer som Finull.
Siden jeg ikke visste innholdet var det bare å unngå alt som hadde med klesplagg å gjøre, men en ugle trenger neppe å vaskes så ofte selv om den er lys i fargen.


Oppskriften var grei å følge, men jeg er ikke helt fornøyd med at "ørene" kommer skjevt på rutemønsteret på kroppen. Hadde jeg sett det før jeg strikket ferdig ville jeg ha forskjøvet dem med noen masker, slik at nebbet kom midt på mønsteret.


Apropos nebbet, så er jeg ikke veldig fornøyd med det heller. I oppskriften er det åpent under, men det så helt merkelig ut så jeg sydde det sammen på undersiden. Jeg burde ha felt på en annen måte så nebbet ble krummere, ugler har ikke sånt "oppstoppernebb" har de vel. Tror nok jeg strikker det på nytt på en annen måte.





Tre tråder Tilbudsgarn på p 5,5 ga en 32 cm høy ugle. Øynene er strikket av Tilbudsgarn og Smart fra pakken, pluss litt fra resteposen min.

Samlet garnvekt 238 g.

----

Her er ny status for uvenngarnet. Alt som er krysset ut har jeg laget noe av, uten at det nødvendigvis er brukt helt opp.





Brukt: 2096 + 66 + 36 + 238 = 2436 g
Gitt bort: 3444 g
Kjøpt: 3950 g
Fått: 2796 g


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...