mandag 8. desember 2014

Juveler og litt annet

Opprinnelig datert 11.08.2014


juvel | by Felisi

Juvelnøstene er endelig brukt opp! Det grønne fra forrige HUV-pakke har ligget og irritert meg lenge, og så fikk jeg sannelig et nøste Juvel i årets pakke også... Garnet er helt ok det altså, men ett nøste er akkurat litt for lite til de fleste prosjekter.

Etter en leterunde på Ravelry bestemte jeg meg for luen Vegamot. I følge oppskriften skulle det kunne holde med 50 g, men det gjorde det ikke (ja, jeg prøvde...) så jeg måtte lete i resteposen etter noe som kunne passe til.


























Den lilla har fått en stripe i hvit Falk, og den grønne har fått vrangbord i Sportsgarn i nesten samme farge som luen.



Luene ble str S. Litt trange til meg, men de passer fint til 11-åringen. De kan også trekkes godt nedover øynene dersom man skulle ønske det...



Da jeg skulle begynne å felle på den første luen oppdaget jeg at jeg antakelig hadde gjort en liten feil... I diagrammet er det tegnet opp mønsteromgang 10-16, men i oppskriften står det at man skal gjenta omg 9-16. Jeg trodde 9-eren bare var siste omg på vrangborden, men skitt au. Jeg var fornøyd med den første, så jeg strikket den andre på samme måte.
Mønsterrapporten skal gjentas 5 ganger, men jeg hadde bare garn nok til 4 repetisjoner før felling. Det passet egentlig vel så bra, siden luen strikkes med bare 96 masker.

Selve fellingen gjorde jeg også litt annerledes enn i oppskriften.
Her har Hespetre selv lagt ut forslag til en litt spissere felling, men jeg endret også endringen...
Jeg strikket fellingen i oppskriften og la til disse radene:

Mellom omg 5 og 6: *5r, 1vr, 5r, 1vr*

Mellom omg 9 og 10: *4r, 1vr, 4r, 1vr*

Mellom omg 12 og 13: *3r, 1vr, 3r, 1vr*

I tillegg la jeg til en rad etter omg 13 (som jeg har kalt 13 a), og så felte jeg ferdig på min egen måte.
Omg 13 a: *3r, 1vr, 1r, 1vr*

Omg 14: *ssk, 1vr, 2r, 1 vr*

Omg 15: *1r, 1vr, 2r, 1 vr*

Omg 16: *2vr, 2vrs, 3vr, 2vrs, 1 vr*

Omg 17 og 18: ssk hele omg rundt. Det står igjen 6 m, trekk tråden gjennom disse og stram til.




Fellingen ble bra den, og jeg kommer til å gjøre det på samme måte hvis jeg skal strikke flere.
----
 
En lue til, her var det et påbegynt nøste Monark fra HUV-pakken som skulle til pers, og det fikk følge av en rest burgunderrød Smart fra resteposen.
Jeg la opp 100 masker på p 3 og strikket videre som dette:

-12 omg vrangbord 2r, 2vr.

-Bytt til p 3,5 og øk 4 m på første glatte omg.

-Strikk i alt 33 omg glatt, enten ensfarget eller i striper.

-Start felling: strikk 6 m, 2 rett sammen, osv.

-Strikk 2 omg uten felling.

-*5 r, 2rsm*

-1 omg uten felling.

-*4 r, 2rsm*

-2 omg uten felling.

-*3r, 2rsm*

-2 omg uten felling.

-*2r, 2rsm*

-2 omg uten felling.

-*1r, 2rsm*

-1 omg uten felling.


 -2rsm hele omg = 13 m. Snurp sammen og fest.




Jeg hadde utrolig flaks med stripene, jeg strikket 6 omg burgunder og 7 omg rød, og som du ser så passet det helt perfekt med høyden på lua. Skulle nesten tro det var planlagt!

Alle tre luer er strikket på p 3 og 3,5.

Neste prosjekt blir også en lue av HUV-garn (bombe!). Lilla og brun har jeg hentet fra resteposen, og jeg håper jeg har valgt fra riktig pose... Disse smånøstene var umerket, men etter både brennetest og tovetest kom jeg frem til at det sannsynligvis var ubehandlet ullgarn. Ikke for det, den superwashtråden jeg krysstestet med tovet seg litt den også, så helt sikker kan man ikke være...



Til slutt får du servert sjokoladekake bakt av 11-åringen. Han fikk plutselig for seg at han ville bake, og satte i gang og gjorde det aller meste selv. God ble den også!




Brukt: 3945 + 53 + 54 + 58 = 4110 g
Gitt bort: 3444 g
Kjøpt: 4200 g
Fått: 2796 g


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...