søndag 7. desember 2014

Hverdagsjakke og sukkertøysokker

Opprinnelig datert 27.01.2014


Jeg har endelig kommet igang med Hverdagsjakka som sto sto i Familien som kom ut i romjulen. Oppskriften kommer på nett først om et halvt år, så jeg var raskt ute med å sikre meg bladet, selv om jeg aldri kjøper ukeblader ellers.


Det tok litt tid å komme ordentlig i gang, jeg knotet en del i starten og fikk liksom ikke maskeantallet til å stemme. Jeg la nemlig opp en del masker ekstra for at halsringningen ikke skulle bli så trang, men skjønte ikke hvorfor jeg hele tiden hadde 8 m for mye. Etter å ha finlest oppskriften og lest om andres erfaringer på nettet fant jeg ut at jeg hadde startet raglanøkningene et par omganger for sent, men at det ikke spilte noen rolle. På siste forsøk la jeg opp 8 m ekstra og strikket en raglanøkning mindre, slik at jeg endte opp med riktig antall masker før deling til ermer.


Det står dessverre ingen mål i oppskriften, men siden jeg strikker med tynnere garn så regnet jeg med at jeg trengte noen ekstra omganger før deling. Så jeg strikket noen omganger mer, delte og strikket to-tre striper før jeg prøvde den på. Da fant jeg ut at jeg burde ha strikket noen omganger til før deling, samt at jeg godt kunne hatt noen flere masker, så da var det bare å rekke opp da...


Jeg synes ikke det er så lett å strikke ovenfra og ned, selv om det sies at det skal være så mye enklere fordi man kan prøve underveis. Men man må jo strikke et stykke før det er mulig å prøve, og når det viser seg å bli feil så er det mye å rekke opp.




----


Som regel har jeg kun ett strikketøy av gangen fordi jeg liker å få ting ferdig, men nå har jeg gått imot mine egne prinsipper og begynt på et par sokker i tillegg til jakken.

Regia stretch er et utrolig godt garn som dessverre har gått ut, så jeg kontaktet et par stykker på Ravelry som hadde noen nøster til salgs, og forleden dag kom disse tilsendt fra Belgia:





Jeg var spent på hvordan det ville bli, og kunne ikke la være å legge opp til en sokk med det samme. Siden garnet er så spettete ville det bare blitt rotete med hullmønster, så jeg bestemte meg for helt enkle ribbestrikkede sokker med 1 vridd rett, 1 vrang.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...