søndag 7. desember 2014

To par sokker! Og litt vest...

Opprinnelig datert 08.04.2014


Sokkestrikk skulle bare være pausestrikk innimellom strikking av vest, men plutselig har jeg strikket to par sokker selv om jeg ikke er blitt ferdig med vesten...





Første forstykke ble for langt da jeg strikket etter oppskriften, og når jeg likevel måtte rekke opp så endret jeg på ermehullet i samme slengen. Jeg syntes ermhullet var for stort, og valgte å felle færre masker til å begynne med. Når jeg endret forstykket måtte jeg endre bakstykket også, så da var det bare å rekke opp ned til ermhullene der også. Og innen jeg var ferdig med å strikke ryggen på nytt så var jeg såpass lei at jeg gikk over til sokkestrikk...


Første par har du kanskje sett starten på i forrige post, det er Stashbuster Spirals, strikket i fire ulike garntyper. Man strikker i spiral, så det blir ingen skjøter underveis, men man må passe på å ikke stramme når man bytter tråd. Det var en utfordring for meg, siden jeg alltid strammer når jeg strikker sokker. Med vilje altså, siden jeg ikke kan fordra sokkesig.
Disse var merkelig nok ikke kjedelige å strikke, selv med bare glattstrikk. 





Jeg valgte å strikke vanlig forsterket hæl istedet for hælen i oppskriften. Den ser finere ut, er enklere å strikke og gir sokken mye bedre passform.  






Jeg er veldig fornøyd med disse, og synes det gjør seg godt med den orange tråden sammen med tre gråtoner.

Det grå er Fabel, Admiral bambus og Regia stretch, og det orange er Malabrigo sock. Strikket på firkantpinner 2,5. Vekt 66 g.






----

Neste par er Cubist socks, som jeg har strikket uten rillene som egentlig skal være inni rutene. Jeg liker dem bedre sånn.





God passform, sitter stramt på foten.





Strikket i Fabel på firkantpinner 2,5. Vekt 70 g.





----

Siste helg i mars var jeg på strikketreff på Hotell 33 på Økern, og der ble det visst litt garnkjøp...
Hele fangsten samlet, 1250 g:





Cascade Heritage:



Tulliball Ull&Tøys:



Cascade 220 fingering:



Arwetta:



Bare synd at det går så mye fortere å kjøpe garn enn å bruke det... Nå må jeg jakte på perfekte prosjekter til alt dette.


Brukt: 799 + 66 + 70 = 935 g
Gitt bort: 2060 g
Kjøpt: 1100 + 1250 = 2350 g
Fått: 100 g




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...