mandag 27. juni 2016

Antiklimaks



Juni blir et skikkelig antiklimaks etter det høye garnforbruket jeg hadde i april og mai. Etter at jeg var ferdig med teppet har jeg hatt problemer med å finne noe jeg virkelig hadde lyst til å lage, og fremgangen har vært supertreg selv om jeg har strikket hver dag.

Pulsvarmerne fra  virket som et enkelt og greit prosjekt, så jeg planla å strikke mange. Fine til gaver, lette å få solgt osv, men av en eller annen grunn var de utrolig seige å strikke...
Først strikket jeg etter oppskriften, men hvis det skulle felles til håndleddet burde det også vært økninger oppover hånden. Men i stedet for å felle og legge inn økninger så rekket jeg opp første forsøk og strikket bare rett opp. Enklere og raskere, og de sitter fint uansett.

Første par er strikket i Lanett på p 2,5. vekt 36 g.



Datteren er modell, og her får du hennes visdomsord på kjøpet.




I mangel av fantasi til å finne på noe annet gikk jeg i gang med et par til. Disse er strikket i Hverdags på p 3, og det gikk litt lettere på tykkere pinner. Disse er både videre og lengre, men veier nøyaktig det samme som første par, 36 g.




Siden jeg nå var litt mer i siget lette jeg frem diverse enkeltnøster i alpakka som kunne passe fint til disse, men underveis i letingen kom jeg over mine ti nøster med gul Sandnes tynn merino og fikk lyst til å gå løs på dem i stedet.

Jeg hadde allerede bestemt meg for oppskrift, så det var bare å finne frem arket (ja jeg printer alltid ut, synes det er mye mer oversiktlig å ha det på papir) og sette igang.
Jeg ville ha en litt stor og vid genser så jeg startet med nest største størrelse. Oppskriften sa at man skulle starte med ermene og godt var det, for det er blitt noen runder med opprekk her også.

Det rare er at ermene strikkes rett opp uten økninger, så første forsøk ble altfor stort. Ermet på bildet er en str mindre men fremdeles for stort, jeg skulle ikke ha puffermer, liksom.




Tredje forsøk, nå er jeg nede på str 40 og ermet ser mer passe ut. Håper bare bolen ikke blir for trang, for der blir det ikke 10-15 cm ease som det anbefales i oppskriften...

Som du ser strikker jeg nå på rundpinne, og det er mye enklere enn strømpepinner. Det går raskere og blir jevnere, men det slo meg ikke på de to første forsøkene at jeg kunne bruke noe annet enn strømpepinner...




Til slutt får du se gressløken min, den kommer tilbake år etter år og får alltid lov til å gå i blomst. Jeg har ikke hjerte til å fjerne knoppene siden den er så fin når den blomstrer. Og jeg glemmer uansett å bruke av både den og oreganoen som står ved siden av. ;)




Brukt: 6078 + 58 + 58 + 36 + 36 = 6150 g               
Gitt bort: 1958 g
Kjøpt: 4550
g
Fått: 648 g



4 kommentarer:

  1. Ikke alle prosjekter som spiser like mye garn, nei. Men det ble fine pulsvarmere. :)

    Regner med at du klarer å jukse det til på genseren også. Det er det greie med å ha strikket en stund, vi set hvordan ting kan gjøres. Den blir lett og luftig! Fin farge også.

    Jeg glemmer også å bruke gressløken min, hihi. Men jeg er "oppdratt" til å knipe av knoppene, så det blir ikke så mange blomster her. Kanskje jeg bare skal la dem være, da. De er jo egentlig fine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg føler at det står ganske stille nå... Pulsvarmerne er fine de, og kanskje jeg orker noen flere par senere.

      Det blir nok ingen juksing på genseren, det blir for vanskelig med hullmønsteret. Jeg har lagt opp til bolen nå, og er spent på størrelsen...

      Jeg har jo også lært å knipe knoppene på gressløk, men skitt au, det er jo så fine blomster. :)

      Slett
  2. Får håpe genseren blir fin til slutt, fin farge.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...