onsdag 31. mai 2017

Stripesokker og en overdose grønt


Jeg pleier ofte å unngå sokker som strikkes tå-opp fordi jeg synes starten er så innmari fiklete, men disse hadde jeg lyst til å prøve pga hælen.
 
Jeg har ikke vært noe begesistret for Judy's Magic Cast On, men det kan nok ha en sammenheng med at jeg ikke har gjort det helt riktig. Jeg sjekket på youtube da jeg skulle legge opp til disse, og fant ut at jeg har surret trådene feil og ikke fått dem tvunnet på baksiden som de skal være. Men nå gikk alt så meget bedre, og jeg unngikk de løse maskene jeg pleier å få på starten. Så hvem vet, kanskje jeg plutselig blir en racer på tå-opp.



Jeg må innrømme at jeg er temmelig fornøyd med å ha fått dem helt like, selv om det ikke var et mål fra starten av. Jeg visste ikke hvordan garnet ville stripe seg, men merket meg hvor på tråden jeg startet bare for å være på den sikre siden. Og når jeg så hvor markante stripene ble, ville jeg gjerne ha nummer to lik den første. Så jeg sørget for å begynne på samme sted på tråden, og kontrollerte underveis at strikkefastheten var lik. Dermed ble det to helt like sokker. :o)



Denne hæltypen kalles Fleegle heel og var altså grunnen til at jeg ville strikke disse. Annerledes men slett ikke vanskelig, så nå kan jeg denne også.

I følge oppskriften skulle det være ulikt antall rettmasker mellom de vrange, men det ble for vanskelig for mitt systematiske hode, så jeg har 4 r, 1 vr hele veien, bortsett fra at det måtte bli 2 vrange midt foran og bak for å få det til å gå opp.



Strikket i Opal Blütenpracht på p 2,5. Vekt 60 g.


Våren i Oslo lot vente på seg i år, og med snø på plenen 11. mai bestemte jeg meg for å strikke grønt sjal så snart jeg var ferdig med stripesokkene. Finværet kom akkurat da sokkene var ferdige, men selv om alt rundt meg da ble grønt så holdt jeg fast på planen om å strikke grønngrønt sjal.



Det heter passende nok The Secret Garden Shawl, og er strikket i Semilla Fino på p 3,5. Vekt 112 g.




Brukt: 2889 +60 + 112 = 3061 g                   
Gitt bort: 284 g
Kjøpt: 2550
g
Fått: 100 g
 




2 kommentarer:

  1. Grønt, ja det var det virkelig...og kjempeflott! Så bra at sokkene ble like og at toe-opp opplegget gikk bra denne gangen. Ser at Fleegle-heel har samme problemet som Strong-heel, nemlig at det blir lavere bak. Har jobbet litt med det i mønstrene i det siste, det er moro å utnytte dette i designet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sokkene ble litt lavere bak ja, men kanskje ikke så mye som det ser ut for på bildet... Det blir spennende å prøve din oppskrift også! :)

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord, jeg setter stor pris på alle kommentarer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...